Οικονομία

Moody’s: Αμετάβλητη η βαθμολογία της Ελλάδας σε «Baa3» με σταθερό outlook

Αμετάβλητη άφησε η Moody’s την βαθμολογία της Ελλάδας σε «Baa3» με σταθερές προοπτικές, επιβεβαιώνοντας τις προβλέψεις.

Ο αμερικανικός οίκος ήταν ο τελευταίος που έδωσε στην χώρα μας την επενδυτική βαθμίδα, το Μάρτιο του 2025.

Στην αξιολόγηση του, ο διεθνής οίκος σταθμίζει την αποκλιμάκωση του χρέους, τα πρωτογενή πλεονάσματα, τις μεταρρυθμίσεις του Ταμείου Ανάκαμψης, την πολιτική σταθερότητα, αλλά και την πρόοδο του ελληνικού τραπεζικού τομέα, δίχως να αγνοεί «αγκάθια» όπως το ελλειμματικό ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών και τη διεθνή γεωπολιτική και εμπορική αβεβαιότητα.

Η έκθεση της Μoody’ s για την Ελλάδα

Όπως εξηγεί η Moody’s, η παρούσα δημοσίευση δεν ανακοινώνει δράση αναβάθμισης ή υποβάθμισης και δεν αποτελεί ένδειξη για το εάν είναι πιθανή ή όχι μια τέτοια ενέργεια στο άμεσο μέλλον.

Οι βασικοί παράγοντες αξιολόγησης και η αιτιολόγηση συνοψίζονται παρακάτω.

Η αξιολόγηση Baa3 της Ελλάδας και οι σταθερές προοπτικές υποστηρίζονται από ένα ισχυρό ιστορικό μεταρρυθμίσεων, που έχει οδηγήσει σε ορατές βελτιώσεις στους θεσμούς και τη διακυβέρνηση, σε ισχυρότερες επενδύσεις και σε έναν υγιέστερο τραπεζικό τομέα. Παρά τη σημαντική μείωση που αναμένεται, το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ θα παραμείνει πολύ υψηλό.

Ωστόσο, η ευνοϊκή διάρθρωση του χρέους και το υψηλό ταμειακό απόθεμα αποτελούν σημαντικούς παράγοντες εξισορρόπησης. Η ελληνική οικονομία έχει δείξει ισχυρή απορρόφηση σημαντικών ευρωπαϊκών πόρων, οι οποίοι, μαζί με τις ιδιωτικές επενδύσεις, θα στηρίξουν την ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια. Σε συνδυασμό με τη συνέχιση των μεταρρυθμίσεων, αυτό θα βοηθήσει στην τόνωση του δυνητικού ρυθμού ανάπτυξης και θα αντισταθμίσει εν μέρει τις αρνητικές επιπτώσεις από τις δυσμενείς δημογραφικές τάσεις.

Η δημοσιονομική επίδοση της Ελλάδας συνεχίζει να υπερβαίνει τις προσδοκίες, καταγράφοντας πρωτογενές πλεόνασμα 4,8% του ΑΕΠ το 2024, πολύ πάνω από τον αρχικό στόχο προϋπολογισμού 2,1%. Αυτή η ισχυρή επίδοση αντικατοπτρίζει εν μέρει την επιτυχία των μέτρων κατά της φοροδιαφυγής που έχουν εφαρμόσει οι αρχές. Σε συνδυασμό με τη σταθερή ονομαστική ανάπτυξη, η ισχυρή δημοσιονομική επίδοση συνέβαλε σε μείωση του χρέους κατά περισσότερες από 10 ποσοστιαίες μονάδες ετησίως.

Αυτή η υπεραπόδοση συνεχίστηκε και το 2025, οδηγώντας την κυβέρνηση στην αύξηση του στόχου πρωτογενούς πλεονάσματος, την ίδια στιγμή που εισάγει πρόσθετη στήριξη για τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα.

Η Ελλάδα εξακολουθεί επίσης να αποδίδει καλύτερα από τα έτερα κράτη μέλη της ΕΕ στην υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (NRRP), με ουσιαστική πρόοδο τόσο στο σκέλος των επιχορηγήσεων όσο και στο σκέλος των δανείων. Ωστόσο, με μόλις το 59,3% του συνολικού πακέτου χρηματοδότησης να έχει εκταμιευθεί έως σήμερα, η Ελλάδα αναθεώρησε το NRRP ώστε να μεγιστοποιήσει τις πιθανότητες απορρόφησης των υπόλοιπων πόρων.

Η οικονομική ισχύς της Ελλάδας στο “baa1” συνδυάζει υψηλότερα επίπεδα πλούτου σε σχέση με έτερα κράτη με παρόμοια αξιολόγηση και ισχυρές προοπτικές ανάπτυξης για τα επόμενα τρία χρόνια, με μέτριο οικονομικό μέγεθος και προκλήσεις για το δυνητικό ΑΕΠ λόγω αρνητικών δημογραφικών τάσεων. Η βαθμολογία “baa1” για τους θεσμούς και τη διακυβέρνηση αντικατοπτρίζει τη δυναμική στην υλοποίηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, οι οποίες έχουν ήδη φέρει απτά αποτελέσματα σε πολλούς τομείς. Παρόλα αυτά, η αναδιάρθρωση του χρέους το 2012 εξακολουθεί να βαραίνει την αξιολόγηση.

Η δημοσιονομική ισχύς βασίζεται στο πολύ υψηλό, αλλά ταχέως μειούμενο χρέος, που υποστηρίζεται από μια ευνοϊκή διάρθρωση με χαμηλά επιτόκια και πολύ μεγάλες λήξεις. Η ευπάθεια σε κινδύνους γεγονότων στο “baa” εξακολουθεί να καθορίζεται από κινδύνους που σχετίζονται με τον τραπεζικό τομέα, παρά τη σημαντική μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPLs).

Πηγή: ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ | topontiki.gr

Back to top button