Παρέμβαση Ράμμου για τα περί αντιρατσιστικού νόμου: Δεν τον παραβιάζει όποιος κρατάει σημαία της Παλαιστίνης

Διευκρινίσεις έδωσε ο Χρήστος Ράμμος για τον αντιρατσιστικό νόμο που έσπευσε να επικαλεστεί η κυβέρνηση προκειμένου να «καθαρίσει» τα νησιά από όσους διαμαρτύρονται για τη γενοκτονία στη Γάζα και ίσως γιατί νομίζει πως έτσι θα καμφθεί το φρόνημα όσων εναντιώνονται στις προγραμματισμένες αφίξεις του ισραηλινού κρουαζιερόπλοιου.
Ο δικαστής που διετέλεσε αντιπρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας και σήμερα είναι πρόεδρος της Αρχής Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών, προχώρησε σε δήλωση με αφορμή τις κινητοποιήσεις υπέρ της Παλαιστίνης και συγκεκριμένα στη Ρόδου, όπου έγιναν δεκαπέντε προσαγωγές, εκ των οποίων οι οκτώ μετατράπηκαν σε συλλήψεις για την παραβίαση του αντιρατσιστικού νόμου.
«Όποιος κρατάει μια σημαία της Παλαιστίνης σε δημόσιο χώρο δεν υποκινεί, ούτε προκαλεί, ούτε διεγείρει ούτε προτρέπει σε πράξεις ή ενέργειες, που μπορούν να προκαλέσουν διακρίσεις εις βάρος των Ισραηλινών πολιτών ή Ελλήνων πολιτών -Εβραίων το θρήσκευμα-, όπως ακριβώς δεν υποκινεί, ούτε προκαλεί, ούτε διεγείρει ούτε προτρέπει σε πράξεις ή ενέργειες που μπορούν να προκαλέσουν διακρίσεις εις βάρος των Παλαιστινίων, όποιος κραδαίνει μια ισραηλινή σημαία» σημειώνει ο κ. Ράμμος.
Η δήλωση του Χρήστου Ράμμου
«Ο ορισμός του ρατσισμού (επομένως και του αντισημιτισμού) σύμφωνα με το άρθρο 1 του επονομαζόμενου “αντιρατσιτικού νόμου [δηλ του ν.927/1979 -όπως η συγκεκριμένη αυτή διάταξη τροποποιήθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4285/2014] είναι ο ακόλουθος ‘’όποιος με πρόθεση, δημόσια, προφορικά ή δια του τύπου, μέσω του διαδικτύου ή με οποιοδήποτε άλλο μέσο ή τρόπο, υποκινεί, προκαλεί, διεγείρει ή προτρέπει σε πράξεις ή ενέργειες που μπορούν να προκαλέσουν διακρίσεις, μίσος ή βία κατά προσώπου ή ομάδας προσώπων, που προσδιορίζονται με βάση τη φυλή, το χρώμα, τη θρησκεία, τις γενεαλογικές καταβολές, την εθνική ή εθνοτική καταγωγή … τιμωρείται με…’’
Επειδή θεωρώ ότι υπάρχει μεγάλη σύγχυση γύρω από αυτά τα θέματα, νομίζω ότι θα βοηθούσαν κάποιες σκέψεις μου.
Από τον ορισμό περιέχεται στην πιο πάνω διάταξη προκύπτουν ευχερώς τα ακόλουθα:
Α) Όποιος κρατάει μια σημαία της Παλαιστίνης σε δημόσιο χώρο δεν υποκινεί, ούτε προκαλεί, ούτε διεγείρει ούτε προτρέπει σε πράξεις ή ενέργειες, που μπορούν να προκαλέσουν διακρίσεις εις βάρος των Ισραηλινών πολιτών ή Ελλήνων πολιτών -Εβραίων το θρήσκευμα-, όπως ακριβώς δεν υποκινεί, ούτε προκαλεί, ούτε διεγείρει ούτε προτρέπει σε πράξεις ή ενέργειες που μπορούν να προκαλέσουν διακρίσεις εις βάρος των Παλαιστινίων, όποιος κραδαίνει μια ισραηλινή σημαία. Μπορεί ενδεχομένως να μην είναι σώφρων μια τέτοια κίνηση σε δημόσιο χώρο ή να προκαλέσει οργή και αντιδράσεις. Πάντα όμως η ελευθερία έκφρασης του οποίου πολίτη μπορεί να προκαλέσει ενόχληση ή οργή σε ένα άλλο πολίτη. Αυτό είναι το τίμημα του να ζει κανείς σε δημοκρατική πολιτεία και δεν είναι επαρκής λόγος σε μια δικαιοκρατούμενη να απαγορεύεται η έκφραση απόψεων που δεν αρέσουν ή ενοχλούν πολλούς ή λίγους. Οφείλουμε να ανεχόμαστε λόγους και εκφράσεις που αντίκεινται στην ιδεολογία μας και τις αντιλήψεις μας.
Σε κάθε περίπτωση όποιος κάνει την πράξη αυτή δεν παραβιάζει πάντως την πιο πάνω διάταξη του αντιρατσιστικού νόμου. Αντίθετη ανάγνωση και ερμηνεία της πιο πάνω διάταξης, εκτός του ότι δεν προκύπτει από το γράμμα της, θα την καθιστούσε αντισυνταγματική, διότι θα την οδηγούσε σε αντίθεση με τα άρθρα 5 και 14 του Συντάγματος που κατοχυρώνουν την ελευθερία του λόγου και την ελευθερία της έκφρασης. Είναι βέβαια εντελώς διαφορετικό το να βγει κάποιος και να κραδαίνει μια ναζιστική σβάστικα, και δε νομίζω ότι γι’ αυτό χρειάζεται πολλή ανάλυση.
Β) Τα αυτά ως άνω mutatis mutandis ισχύουν και για την περίπτωση που κάποιος ειρηνικά και χωρίς να ασκεί βία (κατά προσώπων ή κτιρίων ή περιουσιών εν γένει) θα κρατούσε ένα πλακάτ στο οποίο θα αναγραφονταν πχ και ενδεικτικά “Σταματήστε την γενοκτονία” ή “Σταματήστε την εθνοκάθαρση” ή “η κυβέρνηση του Ισραήλ με αυτά που κάνει οδηγεί στην πείνα τα παιδιά των Παλαιστίνιων και μια τέτοια συμπεριφορά είναι βαρβαρότητα” και άλλα παρόμοια. Εδώ δεν παίζει κανένα ρόλο το αν τα αναγραφόμενα είναι ορθά ή εσφαλμένα ή υπερβολικά. Η ελευθερία έκφρασης κατοχυρώνεται και για όσα από κάποιους άλλους πιθανόν θεωρούνται προδήλως εσφαλμένα, αντιαισθητικά ή υπερβολικά. Σημασία έχει ότι με τις πιο πάνω φράσεις δεν υβρίζονται οι Ισραηλινοί ή οι Εβραίοι με βάση την εθνότητα τους, την θρησκεία τους ή τις γενεολογικές καταβολές τους. Υφίστανται κριτική η Ισραηλινή κυβέρνηση και ο Ισραηλινός στρατός για τις επιλογές τους και τις ενέργειες τους. Και αυτό είναι κάτι που εξ όσων γνωρίζω δεν μπορεί να απαγορευτεί σε μια δημοκρατία. Δεν συνιστούν λοιπόν παραβίαση του αντιρατσιστικού νόμου πανώ ή πλακάτ με το πιο πάνω περιεχόμενο. Όπως δεν συνιστούσαν ρατσισμό κατά των Αμερικανών ως έθνος οι διαδηλώσεις που γινόντουσαν σε όλο τον πλανήτη καθ όλες τις δεκαετίες του 1960 και 1970 εναντίον της επιλογής των αμερικανικών κυβερνήσεων να εμπλακούν στον πόλεμο του Βιετνάμ, ή να ευνοήσουν την χούντα του Πινοσέτ στην Χιλή κλπ. Κατά την διάρκεια των διαδηλώσεων εκείνων καθυβρίζονταν οι αλληλοδιάδοχοι αμερικανοί πρόεδροι ή οι αμερικάνοι Υπουργοί Άμυνας ή οι αμερικάνοι στρατηγοί. Και όπως φυσικά δεν είναι αντισημίτες και επομένως ρατσιστές ούτε οι γενναίοι Ισραηλινοί, οι οποίοι διαδηλώνουν συχνά πυκνά κατά της πολιτικής του Νετανιάχου στις διάφορες ισραηλινές πόλεις.
Γ) Διαπράττουν, αντίθετα, το ποινικό αδίκημα του αντιρατσιστικού νόμου όσοι κρατούν πλακάτ που περιέχουν (ή εκφραζόμενοι προφορικά χρησιμοποιούν σε δημόσιο χώρο) φράσεις όπως “Οι Εβραίοι (γενικώς) είναι τούτο ή εκείνο” (εννοείται κάποιος υβριστικός χαρακτηρισμός) ή “Οι Μουσουλμάνοι (γενικώς) είναι τούτο ή εκείνο” ή ‘’Οι Ρώσοι (γενικώς) είναι (γενικώς) τούτο και εκείνο” και πάει λέγοντας, ακόμη και αν δεν ασκήσουν βία. Βεβαίως εδώ χρειάζεται προσοχή: Είναι άλλο να υβρίζει κάποιος γενικώς και αδιακρίτως μια εθνότητα και τους πρεσβεύοντες μια θρησκεία και άλλο να διατυπώνει τεκμηριωμένα την άποψη του ότι, κάποιοι φανατικοί εκπρόσωποι μιας εθνότητας ή μιας θρησκείας κηρύσσουν σκοταδιστικές και μισαλλόδοξες απόψεις πχ εις βάρος των γυναικών ή των αλλοπίστων κλπ. Η τελευταία περίπτωση προστατεύεται από την συνταγματικά κατοχυρωμένη ελευθερία του λόγου και της έκφρασης, διότι με αυτή ασκείται κριτική σε συγκεκριμένες απόψεις ή πράξεις και δεν διατυπώνεται ύβρις εις βάρος γενικώς της συγκεκριμένης εθνότητας ή των ακολουθούντων την συγκεκριμένη θρησκεία. Επίσης δεν εμπίπτει, κατά την άποψη μου, στον αντιρατσιστικό νόμο η φράση “Θέλω να απαγορευτεί ο Τσαϊκόφσκι, διότι είναι Ρώσος και οι Ρώσοι εισέβαλαν στην Ουκρανία” ή η φράση“Θέλω να απαγορευτεί ο Άμος Οζ δότι είναι Ισραηλινός και οι Ισραηλινοί διαπράττουν εγκλήματα πολέμου στην Γάζα”. Οι φράσεις αυτές που εκφράζουν μια οργή για πράξεις των Ρώσων ή των Ισραηλινών κλπ μπορεί να είναι ανόητες, βλακώδεις και ανιστόρητες, αλλά δεν συνιστούν έκφραση ρατσισμού κατά μιας εθνότητας και σε κάθε περίπτωση είναι πολύ χαλαρός ο σύνδεσμος τους με την συγκεκριμένη εθνότητα.
Δ)Αν κάποιος ή κάποιοι που φωνάζουν συνθήματα ή κρατούν μεν πλακάτ ή πανό, στα οποία κατακρίνεται η ισραηλινή πολιτική ή καθυβρίζεται ο πρωθυπουργός του Ισραήλ, όμως πέρα από τις πράξεις και ενέργειες τους αυτές ασκήσουν επιπλέον και βία σωματική (ή απειλήσουν με την χρήση της ) κατά συγκεκριμένων Ισραηλινών πολιτών ή Ελλήνων Εβραίων κατά το θρήσκευμα (ως ομάδα ή ως άτομα) ή επιτεθούν σε εβραϊκές συναγωγές ή σε άλλα κτίρια εβραϊκής ιδιοκτησίας τότε ναι διαπράττουν το αδίκημα το τιμωρούμενο από τον αντιρατσιστικό νόμο.
Ε)Τέλος, αν όποιοι ανήκοντες στην πιο πάνω κατηγορία υπό Β εκτραπούν απρόκλητα (δηλαδή όχι ευρισκόμενοι σε κατάσταση νόμιμης άμυνας) σε πράξεις βίας αδιακρίτως και γενικώς εις βάρος προσώπων ή περιουσιών τότε παραβιάζουν μεν άλλες διατάξεις του Ποινικού Κώδικα (δεν χρειάζεται στην παρούσα ανάρτηση να τις προσδιορίσω) αλλά δεν παραβιάζουν τον αντιρατσιστικό νόμο».
Διαβάστε επίσης
Κουτσούμπας για ΟΠΕΚΕΠΕ: Δεν νομιμοποιούμε – Αποχώρησε το ΚΚΕ από τη συζήτηση
Σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ: Στον δρόμο για την αποχώρηση από τη μυστική ψηφοφορία για προανακριτική η ΝΔ