Τάσος Χαλκιάς: «Η σκηνοθεσία στο θέατρο είναι κάτι περιττό για μένα, δεν είναι τέχνη»

Τους λόγους για τους οποίους δεν έκανε ποτέ το βήμα να σκηνοθετήσει κάποιο έργο αν και του δόθηκαν αρκετές ευκαιρίες μετά από τόσα χρόνια στο θέατρο εξήγησε ο Τάσος Χαλκιάς, υποστηρίζοντας ότι για τον ίδιο η σκηνοθεσία αφενός δεν είναι τέχνη και αφετέρου δεν χρειάζεται καν.
«Μου είναι πάρα πολύ εύκολο να σκηνοθετήσω, όπως και σε όλους τους συναδέλφους μου είναι πολύ εύκολο να σκηνοθετήσουν. Για μένα δεν είναι η σκηνοθεσία τέχνη. Είναι η διδασκαλία. Μπορείς να διδάξεις κάποιους ηθοποιούς; Εγώ θα έλεγα ότι είμαι δάσκαλος και coach ηθοποιών και ηθοποιός ο ίδιος. Δεν χρειάζεται η σκηνοθεσία. Η σκηνοθεσία στο θέατρο είναι κάτι περιττό για μένα. Ο Αλέξης Μινωτής μας έλεγε: “Διαβάστε πολύ καλά μια φορά το έργο. Διαβάστε το μια δεύτερη φορά σε σχέση με τον ρόλο που καλείστε να παίξετε και διαβάστε το και μια τρίτη φορά σε σχέση με τους συναδέλφους σας που παίζουν τους άλλους ρόλους”. Αν το κάνεις αυτό, δεν έχεις ανάγκη κανέναν» είπε αρχικά και πρόσθεσε:
«Κάποιοι σκηνοθέτες πάνε να διαβάσουν την “Αντιγόνη” και λένε: “Εγώ την Αντιγόνη την ξέρω. Γιατί να τη διαβάσω; Την είχα κάνει στο σχολείο”. Αναφέρω μια υπερβολή, δεν λέω ότι αυτό κάνουν όλοι. Και το λέω για να δείξω πόσο εύκολα παρατάνε τη μελέτη και τη σπουδή. Από κει και πέρα, επειδή νομίζουν ότι ξέρουν το έργο, λένε: “Εγώ το έργο το ξέρω”. Τι θέλω να δείξω από την Αντιγόνη; Το ότι εκτός από ηρωίδα είναι και μια κοπέλα η οποία υποκύπτει, γιατί στην ουσία την προδίδουν και η αγάπη προς τον Αίμονα δεν είναι ικανή να σταματήσει τον γερο-Κρέοντα να τηρήσει τους δικούς του νόμους και να ξεπεράσει τους υπέρτατους αρχαίους θείους νόμους».
Στη συνέχεια, ο Τάσος Χαλκιάς αναφέρθηκε σε έναν γνωστό σκηνοθέτη τον οποίο, ωστόσο, δεν κατονόμασε, υποστηρίζοντας ότι ενώ ανέβαζε την «Αντιγόνη», τσακώθηκε με την ηθοποιό που θα υποδυόταν την Ισμήνη με αποτέλεσμα να τη διώξει από τον θίασο, αφαιρώντας και τον χαρακτήρα από το έργο, εκφράζοντας την αγανάκτησή του τόσο για μια τέτοια πρωτοβουλία εκ μέρους του σκηνοθέτη όσο και για την ανοχή και στήριξη από την πλευρά διευθυντικών στελεχών.
«Επιπλέον, ήρθε ένας μεγαλοσπουδαγμένος σκηνοθέτης, που συνεργάστηκε με το Εθνικό θέατρο και ανέβασε την “Αντιγόνη” και την τελευταία στιγμή, επειδή τσακώθηκε με μια ηθοποιό από τον θίασο, την αφαίρεσε από το έργο. Κι αυτή η ηθοποιός έπαιζε την Ισμήνη. Δηλαδή, ποιος είναι αυτός που μπορεί να χρησιμοποιεί τον Σοφοκλή βγάζοντας και αφαιρώντας ρόλους από την αρχαία τραγωδία; Είναι ανώτερος του Σοφοκλή; Κι έρχεται σήμερα το Εθνικό θέατρο της Ελλάδας και ανέχεται τέτοια πράγματα και δεν του λέει “άντε πήγαινε από εκεί που ήρθες, άντε παράτα μας από εδώ, που σε φέραμε και για σπουδαίο. Αντί να κάνουν αυτό, κάθονται και τον στηρίζουν τα διευθυντικά στελέχη του Εθνικού θεάτρου και του φεστιβάλ Αθηνών, αυτόν τον κύριο που έκανε αυτή τη μεγάλη μπαρούφα στην Επίδαυρο, ότι τάχα μου έδειξε την αρχαία τραγωδία. Έδειξε το χάος. Αυτό μαθαίνουν οι σύγχρονοι Έλληνες. Τίποτε άλλο δεν μαθαίνουν. Αυτή είναι η… χρησιμότητα κάποιων “σπουδαίων” και “μεγάλων” σκηνοθετών. Είναι αδιάβαστοι και άχρηστοι» τόνισε.
Διαβάστε επίσης:
Ο Γιώργος Λιάγκας… νιώθει ναυαγός στις Κυκλάδες: «Εμείς και κάτι γλάροι»
Πηγή: LIFESTYLE | topontiki.gr