Τροχαία: Η Ελλάδα παραμένει το «μαύρο πρόβατο» της Ευρώπης – Οι αιτίες, οι παραλείψεις και τα σοκαριστικά στοιχεία

Ανησυχητική παραμένει η κατάσταση με τα τροχαία στην Ελλάδα, καθώς παρά τη μείωση του αριθμού των νεκρών τα τελευταία χρόνια, η χώρα μας εξακολουθεί να καταγράφει υψηλότερο αριθμό θανάτων ανά εκατομμύριο κατοίκων σε σύγκριση με τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Είναι ενδεικτικό ότι το 2024 η Ελλάδα με 64 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων «κατόρθωσε» να ανέβει στην 29η θέση ανάμεσα σε 32 χώρες (τρίτη χειρότερη από το τέλος), συνεχίζοντας την «αιματηρή» παράδοση που διατηρεί τα τελευταία χρόνια. Εξάλλου, τα προσωρινά στοιχεία που παρατίθενται είναι αμείλικτα. 665 νεκροί το 2024 και αύξηση 2,9% σε σχέση με το 2023.
Ο αριθμός των 64 νεκρών ανά εκατομμύριο κατοίκων στη χώρα μας υπερβαίνει κατά πολύ τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (45), ενώ υπολείπεται σημαντικά ακόμα και από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο του 2014 με 55 νεκρούς.
Κάτι που αποδεικνύει ότι η Ελληνική Πολιτεία δεν έχει ασχοληθεί ποτέ σοβαρά με το θέμα των τροχαίων, την οδική ασφάλεια και δεν συμμετείχε στην παγκόσμια δεκαετία (2011 – 2020) δράσης του ΟΗΕ για την οδική ασφάλεια.
Παράλληλα, η «αναβάθμιση» του ΚΟΚ άργησε… μόνο 25 χρόνια, ενώ υπάρχουν πολλά ερωτήματα για το αν επιτέλους θα εφαρμοστούν οι προβλεπόμενες ποινές ή οι παραβάτες θα προσπαθούν να τη γλιτώσουν με τον… γνωστό ελληνικό τρόπο.
Όπως ανέφερε και στο topontiki.gr, ο ιδρυτής του Συλλόγου SOS Τροχαία Εγκλήματα, Γιώργος Κουβίδης, «είναι λάθος να χρησιμοποιούμε τον όρο ατύχημα, καθώς το ατύχημα σχετίζεται με την τύχη. Στα τροχαία υπάρχει σχέση αποτελέσματος».
Το αυτοκίνητο είναι το κυρίαρχο μέσο κυκλοφορίας
Μιλώντας για τις αιτίες που προκαλούν τα τροχαία ο κ. Κουβίδης εστίασε στο γεγονός ότι στη χώρα μας το αυτοκίνητο είναι το κυρίαρχο μέσο κυκλοφορίας. Όπως πρόσθεσε «στην Ελλάδα δεν υπάρχει σταθερό σιδηροδρομικό δίκτυο, δεν υπάρχουν μέσα σταθερής τροχιάς, δεν υπάρχουν ποδηλατοδρόμοι. Το αυτοκίνητο είναι το νούμερο ένα μέσο μεταφοράς. Έτσι αυξάνεται και η πιθανότητα ενός τροχαίου. Για παράδειγμα, στη Γερμάνια το 40% των εμπορικών μεταφορών γίνεται με τα τρένα. Στην Ελλάδα το αντίστοιχο ποσοστό είναι κοντά στο 2%. Για αυτό και είμαστε πρώτοι στην Ευρώπη σε αριθμό νταλικών».
Επιπλέον, αναδεικνύοντας και τις υπόλοιπες αιτίες των τροχαίων, στάθηκε στην ταχύτητα, το αλκοόλ, τις ουσίες, αλλά και την απόσπαση προσοχής. Όπως αποκάλυψε, στους ελληνικούς δρόμους δεν γίνονται ναρκοτέστ, κάτι που είναι εύκολο μέσω του σάλιου και πραγματοποιείται ήδη σε άλλες χώρες της Ευρώπης από το 2018.
Μιλώντας με νούμερα και αριθμούς που σοκάρουν, τόνισε ότι το 30-40% των τροχαίων οφείλεται στις ουσίες και το αλκοόλ, ενώ η ταχύτητα ευθύνεται για το 30% των συγκρούσεων. «Αλκοόλ και ουσίες είναι στις ανερχόμενες αιτίες στην Ελλαδα, τη στιγμή που στην Κρήτη πάνω από το 50% των τροχαίων οφείλεται στο αλκοόλ», συμπλήρωσε.

Όσον αφορά την νοοτροπία του Έλληνα οδηγού, υπογράμμισε πως «προφανώς και υπάρχει θέμα, κάτι που φαίνεται και από την εγκατάλειψη ανθρώπων στον δρόμο μετά από σύγκρουση με κάποιο ΙΧ. Ευτυχώς πλέον το συγκεκριμένο αδίκημα, έγινε από πλημμέλημα, κακούργημα με τον νέο ΚΟΚ».
«Η νοοτροπία δεν θα αλλάξει μόνο με τις ποινές. Γιατί οι Έλληνες προσαρμόζονται όταν οδηγούν στο εξωτερικό;», αναρωτήθηκε και δίνοντας την απάντηση στο ρητορικό ερώτημα που έθεσε είπε τα εξής: «στο εξωτερικό είναι καλύτερες οι σημάνσεις, οι δρόμοι. Υπάρχει άλλη νοοτροπία για τους πεζούς, αλλά είναι και θέμα παιδείας».
Πρέπει να εφαρμόζεται η προβλεπόμενη ποινή
Στη συνέχεια ο πρόεδρος του Συλλόγου SOS Τροχαία Εγκλήματα, σχολιάζοντας τον νέο κώδικα οδικής κυκλοφορίας, παραδέχτηκε πως από τη μία είναι μια αναβάθμιση, αλλά από την άλλη πρέπει επιτέλους ότι λέει να εφαρμόζεται.
«Σε ελάχιστες περιπτώσεις έχει εφαρμοστεί η προβλεπόμενη ποινή. Πρέπει να αλλάξει αυτό και ο παραβάτης να λαμβάνει την ποινή που ορίζει ο νόμος, τίποτα λιγότερο. Στην Ελλάδα με το θέμα της οδικής ασφάλειας υπάρχει μια επιφανειακή ενασχόληση, μιας και είχε 25 χρόνια να αναθεωρηθεί ο ΚΟΚ. Αυτό νομίζω τα λέει όλα», υπογράμμισε ο κ. Κουβίδης.

Παράλληλα, ανέδειξε και το θέμα των διπλωμάτων, καθώς στη χώρα μας πολλοί οδηγοί ή δεν έχουν δίπλωμα ή κατέχουν αγορασμένα διπλώματα ή οι ανανεώσεις διπλωμάτων ιδιαίτερα στους ηλικιωμένους είναι μια αμφιλεγόμενη διαδικασία. Όπως παραδέχτηκε «στον δρόμο χρειάζεται αλληλοσεβασμός, αφού πρόκειται για ένα κοινωνικό πεδίο».
Κακοτεχνία στους ελληνικούς δρόμους
Ο κ. Κουβίδης σε δεύτερο χρόνο στάθηκε και στην κακή κατάσταση του οδικού δικτύου στη χώρα μας, λέγοντας πως «μπορεί να έχουν γίνει βήματα με τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους, αλλά στις πόλεις υπάρχουν προβλήματα υποσυντήρησης. Σε πολλές περιπτώσεις καταγράφεται κακοτεχνία, ενώ δεν υπάρχει και έλεγχος για το ποιος σχεδίασε τον δρόμο, ποιος τον έφτιαξε, ποιος τον παρέλαβε, με συνέπεια να δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος ευθυνών. Με λίγα λόγια υπάρχει και εδώ η νοοτροπία του ‘’πάμε και όπου βγει’’».
Αναφερόμενος στις ευθύνες των δήμων, μίλησε για παραδείγματα όπου η δημοτική αρχή δεν είχε καν κόψει τα δέντρα, με αποτέλεσμα να μην φαίνονται καλά οι σημάνσεις. Όπως παραδέχτηκε, σημαντικό ρόλο στο να μην καταγράφονται τροχαία μέσα στον αστικό ιστό παίζει και η εφαρμογή χαμηλών ορίων ταχύτητας.
Κλείνοντας τη συζήτησή μας, ο κ. Κουβίδης ήθελε να αναφερθεί και στις βαρύτατες ευθύνες της πολιτείας. «Ένας από τους βασικούς λόγους που δεν λύνεται το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει σταθερή πολιτική για την οδική ασφάλεια. Η πολιτική αλλάζει με την εκάστοτε κυβέρνηση, μην σας πω με τον εκάστοτε υπουργό. Εμπλέκονται πολλά υπουργεία και αυτό δημιουργεί προβλήματα. Δεν έχει φτιαχτεί ένα μοντέλο που να ανταποκρίνεται στα σημερινά δεδομένα. Αντίθετα, χώρες όπως η Σουηδία προχωρούν σε διαρκή αναθεώρηση. Υπάρχει μια συνεργασία τροχαίας και κοινωνικών φορέων, κάτι που στην Ελλάδα μοιάζει άπιαστο όνειρο», κατέληξε.
Διαβάστε επίσης:
Μωβ μέδουσες: Οδηγός επιβίωσης -Τι πρέπει να περιέχει το φαρμακείο για την παραλία